Här visas konserter med Orfeus Barock som har sin hemvist i Grünewaldsalen, Stockholms Konserthus.
Läs mer om konsertserien Orfeus Barock (öppnas i nytt fönster).
Tidigare konserter längre ned på sidan.
ORFEUS SKATTKAMMARE – JULHÄLSNING FRÅN BAROCKEN
Luca Guglielmi och musiker ur Orfeus Barock i verk av Johann Sebastian Bach och Arcangelo Corelli.
Medverkande
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Johannes Rostamo cello
Jonas Nordberg luta
Luca Guglielmi cembalo/orgel
Musiken
Julen är musikens högtid! Orfeus Skattkammare gästas av den italienske barockspecialisten, organisten och cembalisten Luca Guglielmi i ett program kring julen med musik av de stora barockmästarna Johann Sebastian Bach och Arcangelo Corelli.
ORFEUS SKATTKAMMARE – CANTABILE!
De vackraste ariorna från tidigt 1700-tal med sopranen Maria Keohane.
Medverkande
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Johannes Rostamo cello
Jonas Nordberg luta
Marcus Mohlin cembalo
Maria Keohane sopran
Musiken
Under 1700-talets första decennier startades en ny trend där vackra arior fick sällskap av en violin- eller en cello. Här får vi njuta av underskön sång och hänförande instrumentalspel med den strålande svenska sopranen Maria Keohane.
Några av de tonsättare som anammade den nya stilen var Alessandro Scarlatti, Antonio Caldara, Giovanni Bononcini, och Nicola Porpora – som förutom att han skrev över 50 operor och mängder av annan musik också var lärare åt flera ryktbara sångare, bland dem kastraten Farinelli.
ORFEUS BAROCK – DROTTNING KRISTINA HÄR OCH DÄR
I spåren av profilen som präglade kulturlivet både i Stockholm och i Rom.
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Emmanuel Resche-Caserta ledare & violinist
Musiken
Gustaf Düben d ä Tre danser arr Sven E Svensson
Pierre Verdier Lamento och danser
Vincenzo Albrici Sonater
Giacomo Carissimi Sinfonia
Antonio Cesti Sinfonia
Alessandro Stradella Sinfonia
Jean-Babtiste Lully Ballet d'Alcidiane
Arcangelo Corelli Ur 12 concerti grossi op 6
Drottning Kristina satte stark prägel på kulturlivet både i 1600-talets Stockholm och i nya hemstaden Rom – sedan hon avsagt sig tronen och konverterat till katolicismen. Orfeus Barock följer i hennes spår med musik av Gustav Düben d ä, som var hovkapellmästare i Stockholm och en viktig person i stadens musikliv, samt franska och italienska storheter som Lully, Carissimi, Stradella och Corelli.
ORFEUS SKATTKAMMARE – HALSBAND OCH ÖRHÄNGEN
Gambor på resa genom Europa med skådespelaren Stina Ekblad som gäst.
Medverkande
Keren Bruce diskantgamba/basgamba
Olof Larsson diskantgamba/basgamba
Nora Roll tenorgamba/basgamba
Daniel Holst basgamba
Mattias Frostenson kontrabasgamba
Stina Ekblad recitatör
Musiken
Musik och texter av John Dowland, Matthew Locke, William Shakespeare, Tobias Hume, Marin Marais, Molière, François Couperin, Samuel Scheidt, Johann Sebastian Bach, Jon Fosse, Giovanni Legrenzi, Spurrier samt Antonio Valente.
I fokus står musik för viola da gamba, ett stråkinstrument som var vanligt under 1500–1700-talen och som finns i flera storlekar. Gambans klang är mjuk men ändå intensiv, och med filmen All världens morgnar (1991) fick både instrumentet och gamba-tonsättaren Marin Marais stor uppmärksamhet. Andra renässans- och barockmästare som komponerade för gamba som vi får höra var John Dowland, François Couperin och Johann Sebastian Bach.
Här mixas musiken med läsning av samtida texter av berömdheter som John Locke, Shakespeare, David Hume och Molière. Uppläsare är skådespelaren Stina Ekblad som har medverkat i otaliga teateruppsättningar, filmer och tv-produktioner. Hon hör sedan 1988 till den fasta ensemblen på Dramaten och har de senaste åren medverkat i bland annat Stormen, Spöksonaten, Peer Gynt, Kvinnostaden och Elektra.
ORFEUS BAROCK – SYMFONINS PIONJÄRER
Orfeus Barock spårar föregångare inom den symfoniska musiken till Milano.
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Vann Moretto ledare & kontrabasist
Musiken
Fortunato Chelleri Symfoni nr 1 D-dur
Antonio Brioschi Sinfonia D-dur
Giovanni Battista Sammartini Symfoni G-dur J-C 46
Wolfgang Amadeus Mozart Divertimento D-dur KV 136
Per Brant Sinfonia d-moll
Johan Agrell Sinfonia D-dur SheA D:151515
Alessandro Rolla Symfoni B-dur BI 540
Välkommen till 1700-talets musikscen i Milano. Staden var ett kreativt centrum för symfonins utveckling. Och här skrevs musikhistoria. Bland dem som besökte staden och inspirerades var den unge Mozart. Vi får också möta en rad idag rätt okända mästare, som Brioschi, Rolla – och den svenske tonsättaren Per Brant, som i Milano fann en ny stil.
Mer kända namn är kanske Niccolò Zingarelli, som var kapellmästare i Milano och skrev 35 operor, och dessutom var lärare till både Bellini och Donizetti. Ett av de stora namnen inom italiensk barock var milanesaren Sammartini. Han lämnade i stort sett aldrig hemstaden Milano, men hade kontakt med berömdheter som Johann Christian Bach, Boccherini, Mozart och Gluck.
ORFEUS BAROCK – LES GOÛTS FRANÇAIS
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Kerstin Frödin blockflöjt
Emma Nyman violin
Mime Yamahiro Brinkmann viola da gamba
Jonas Nordberg teorb
Peter Lönnerberg cembalo
Musiken
Louis-Nicolas Clérambault 1676 – 1749 – Triosonat
Georg Muffat 1653 – 1704 – violinsonat D-dur
Robert de Visée 1655 – 1732/1733 – Pièces de Théorb ur svit i a-moll
Michel de la Barre c. 1675 – 1745 – Suite IX G-dur Sonate L’inconnue
Jacques Duphly 1715 – 1789 – ur Pièces de Clavecin
Louis-Gabriel Guillemain 1705 – 1770 – Triosonat V F-dur opus 12
Orfeus barock presenterar ett program med kammarmusikaliska smakbitar från barockens Frankrike. Den franska stilen kännetecknas av ett rikt ornamenterat och innerligt tonspråk men många tonsättare lät sig också inspireras av andra stilar. François Couperins samling kammarmusikaliska sviter Les Goûts réunis (de förenade smakerna) komponerade mellan 1714 – 1724 är ett exempel på hur den franska och den mer livfulla och utåtriktade italienska stilen kunde förenas.
I vårt program är Clèrambaults triosonat kanske det mest italienska stycket och kunde nästan vara skrivet av Corelli. Även Muffat var liksom ovannämnda tonsättare en bindande länk mellan fransk och italiensk stil genom sina studier med både Corelli och Lully. I Frankrike var hoven kring Ludvig den XIV, också känd som Solkungen, och Ludvig den XV, centrala för det musikaliska livet. Där var bland många andra lutenisten Robert de Visée och flöjtisten Michel de la Barre verksamma. Duphly representerar den utpräglat franska barockens "sista suck" - i sina senare stycken försöker han sig på klassicismens tekniker, och programmets stycken får symbolisera hur de franska barockdanserna löses upp i rokokotidens affekterade elegans. Guillemains kvartetter är skrivna för precis samma besättning som Telemanns berömda så kallade pariskvartetter, som spelades vid dennes besök i staden. Guillemains stycken är dock skrivna några år senare och har kanske en lite mer fransk tonfärg.
ORFEUS SKATTKAMMARE – TONER ÖVER ÖSTERSJÖN
Den vackraste 1600-talsmusiken i nordliga städer
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Kajsa Dahlbäck sopran
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Daniel Holst viola da gamba
Karl Nyhlin luta
Peter Lönnerberg cembalo/orgel
Musiken
Christian Geist Wie schön leuchtet der Morgenstern
Johann Theile Sonata duplex a 3
Trad Ur Piae Cantiones
Christian Ritter Allemanda in discessum Caroli XI Regis Sueciae ur Svit c-moll för cembalo
Pierre Verdier Lamento, version för stråkkvartett
Johann Valentin Meder Ach Herr, strafe mich nicht in deinem Zorn
Johann Valentin Meder Chaconne C-dur
Paus
Trad Ur Piae Cantiones
Thomas Baltzar Divisions on John, come kiss me now ur The Division Violin för violin och basso continuo
Dietrich Becker Amor Jesu, amantissime dulcissima
Dieterich Buxtehude Sonat a-moll för violin, viola da gamba och basso continuo BuxWV 272
Dieterich Buxtehude O Gottes Stadt BuxWV 87
I en resa mellan nordliga metropoler kring Östersjön presenteras ett urval av den finaste 1600-talsmusiken. Musik och musiksamlingar som finns kring Östersjön – till exempel Dübensamlingen i Uppsala och liknande som finns i Åbo i Finland och Tallinn i Estland – vittnar om stor rörlighet och rika musikaliska utbyten mellan städerna runt Östersjön, redan på den här tiden.
Orfeus Barock gästas denna gång av den finländska barocksopranen Kajsa Dahlbäck. Hon är en internationellt uppmärksammad solist som specialiserat sig på äldre respektive modern musik. Hon studerade för bland andra Emma Kirkby, legendarisk inom den vokala tidig musik-rörelsen, och hon är grundare av festivalen Vasa Baroque i Österbotten i Finland.
ORFEUS BAROCK – LA DISCUSSIONE
Med blåsare i huvudroller under ledning av fagottvirtuosen Sergio Azzolini
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Sergio Azzolini ledare & fagottsolist
Musiken
Johann Friedrich Fasch Uvertyr-svit C-dur FaWV K:C1
Antonio Vivaldi Kammarkonsert g-moll för flöjt, oboe, violin, fagott och basso continuo RV 107
Benedetto Marcello Konsert c-moll, version för fagott, stråkar och basso continuo
Paus
Johann Friedrich Fasch Sonat F-dur för två oboer och två fagotter FaWV N:F1
Hinrich Philip Johnsen Konsert F-dur för två fagotter, stråkar och basso continuo
Antonio Vivaldi Konsert e-moll för cello, fagott, stråkar och basso continuo RV 409
Fagotten vann mark under 1600-talet och ersatte då äldre föregångare, till exempel den så kallade dulcianen. Orfeus Barock gästas denna gång av den mångfaldigt prisbelönade italienske fagottisten Sergio Azzolini. Han finns representerad på en stor mängd cd, bland annat fyra (!) volymer med fagottkonserter av Vivaldi – som skrev inte mindre än 39 stycken och på så vis bidrog till att lyfta fram ett instrument som tidigare hållits i bakgrunden.
Vi hör två verk av Vivaldi och även ett verk av den samtida landsmannen Benedetto Marcello – båda kom från dåtidens musikcentrum Venedig. Konsertens titel, La discussione, kommer inte från något av verken, utan uttrycker Sergio Azzolinis uppfattning om hur instrumenten ”diskuterar” i e-mollkonserten av Vivaldi. Därtill tysk barock i så kallad galant stil av Johann Friedrich Fasch och ett verk av tyskfödde Hinrich Philip Johnsen – som var verksam i Sverige och en av grundarna av Kungliga Musikaliska Akademien 1771.
J.S. BACH MÄSSA H-MOLL
Medverkande
S:t Jacobs Kammarkör
Sofia Niklasson sopran
Anna Zander Sand mezzosopran
Christiane Höjlund alt
Niklas Engquist tenor
Arvid Eriksson bas
Orfeus Barock
Gary Graden dirigent
Musiken
Johann Sebastian Bach Mässa i h-moll bwv 232
Bach ler förmodligen i sin himmel åt att hans monumentala h-mollmässa alltjämt fortsätter att fascinera lyssnare världen över. De två första satserna –Kyrie och Gloria– skrev han nämligen för att behaga den nye kurfursten av Sachsen 1733. Han överlämnade dem med de anspråkslösa orden: ”Ärade Herre, jag överlämnar i djupaste hängivenhet detta blygsamma prov på det kunnande jag har uppnått inom musiken till Ers Kungliga Höghet, med en mycket ödmjuk bön att ni inte bedömer den utifrån dess bristfälliga komposition.”
Under 1740-talet blev Bach alltmer mån om att skapa sig ett rykte som den store tonsättaren och visade prov på sin mästerlighet i profana verk som Die Kunst der Fuge och Goldbergvariationerna. Han ville också ha en motsvarande sakral showstopper. Ih-mollmässan arbetade han med den kristna mässans latinska texter. Musiken som kom att ingå i den var i själva verket komponerad mellan åren 1724 och 1749.
Med sitt ”testamente till eftervärlden” gör Bach en resa genom stilarter med en enhetlig känsla av harmoni som når oss bortom religiösa gränser. Själv fick Bach aldrig höra sitt stora verk. Mässan uruppfördes i sin helhet först 1835, åttiofem år efter hans död.
Medh-moll-mässan firar S:t Jacobs Kammarkör att Gary Graden har varit körens ledare i 40 år.
J.S. BACH MÄSSA H-MOLL
Medverkande
S:t Jacobs Kammarkör
Sofia Niklasson sopran
Anna Zander Sand mezzosopran
Christiane Höjlund alt
Niklas Engquist tenor
Arvid Eriksson bas
Orfeus Barock
Gary Graden dirigent
Musiken
Johann Sebastian Bach Mässa i h-moll bwv 232
Bach ler förmodligen i sin himmel åt att hans monumentala h-mollmässa alltjämt fortsätter att fascinera lyssnare världen över. De två första satserna –Kyrie och Gloria– skrev han nämligen för att behaga den nye kurfursten av Sachsen 1733. Han överlämnade dem med de anspråkslösa orden: ”Ärade Herre, jag överlämnar i djupaste hängivenhet detta blygsamma prov på det kunnande jag har uppnått inom musiken till Ers Kungliga Höghet, med en mycket ödmjuk bön att ni inte bedömer den utifrån dess bristfälliga komposition.”
Under 1740-talet blev Bach alltmer mån om att skapa sig ett rykte som den store tonsättaren och visade prov på sin mästerlighet i profana verk som Die Kunst der Fuge och Goldbergvariationerna. Han ville också ha en motsvarande sakral showstopper. Ih-mollmässan arbetade han med den kristna mässans latinska texter. Musiken som kom att ingå i den var i själva verket komponerad mellan åren 1724 och 1749.
Med sitt ”testamente till eftervärlden” gör Bach en resa genom stilarter med en enhetlig känsla av harmoni som når oss bortom religiösa gränser. Själv fick Bach aldrig höra sitt stora verk. Mässan uruppfördes i sin helhet först 1835, åttiofem år efter hans död.
Medh-moll-mässan firar S:t Jacobs Kammarkör att Gary Graden har varit körens ledare i 40 år.
Orfeus Barock, Stockholms domkyrkokör och solister i Haydns fantastiska mässa
Medverkande
Stockholms domkyrkokör
Klara Ek sopran
Maria Forsström alt
Carl Unander-Scharin tenor
Lars Arvidsson bas
Orfeus Barock
Mattias Wager orgelsolist
Lars Strannegård nyårstalare
Johan Hammarström dirigent
Musiken
Joseph Haydn Missa in Angustii (”Nelsonmässan”)
Judith Bingham A Golden Legend – konsert för orgel och orkester (uruppförande)
Då ett år av utmaningar och oro är till ända möts vi i musikens namn för att tillsammans samla kraft inför det som ska komma. Oroligheter präglade också Wien sommaren 1798 då Joseph Haydn komponerade Missa in Angustiis på bara en dryg månad. Året före hade Napoleon besegrat de österrikiska arméerna och var nu på väg att inta Egypten. Oron kanaliserade Haydn redan i mässans dramatiska d-mollöppning, men bara någon vecka före uruppförandet nåddes Wien av beskedet att amiral Nelson hade besegrat Napoleon, varpå verket fick det triumfatoriska smeknamnet Nelsonmässan.
I Storkyrkans magnifika skulptur Sankt Göran och draken
gestaltas kampen mellan ont och gott effektfullt med Görans svärd höjt till hugg mot den väldiga draken. Skulpturen är utgångspunkt för Judith Binghams nyskrivna orgelkonsert komponerad speciellt för Storkyrkans orgel. Bingham, som tidigare har skrivit orgelmusik för domkyrkorna i Kalmar och Västerås, komponerar gärna programmatisk musik och vi ser mycket fram emot att höra Mattias Wager uruppföra hennes nya stycke.
Som nyårstalare påminner oss Handelshögskolans rektor Lars Strannegård om vikten av att bevara vår kulturella identitet och hålla konstens och musikens fana högt även i svåra tider.
Orfeus Barock, Stockholms domkyrkokör och solister i Haydns fantastiska mässa
Medverkande
Stockholms domkyrkokör
Klara Ek sopran
Maria Forsström alt
Carl Unander-Scharin tenor
Lars Arvidsson bas
Orfeus Barock
Mattias Wager orgelsolist
Lars Strannegård nyårstalare
Johan Hammarström dirigent
Musiken
Joseph Haydn Missa in Angustii (”Nelsonmässan”)
Judith Bingham A Golden Legend – konsert för orgel och orkester (uruppförande)
Då ett år av utmaningar och oro är till ända möts vi i musikens namn för att tillsammans samla kraft inför det som ska komma. Oroligheter präglade också Wien sommaren 1798 då Joseph Haydn komponerade Missa in Angustiis på bara en dryg månad. Året före hade Napoleon besegrat de österrikiska arméerna och var nu på väg att inta Egypten. Oron kanaliserade Haydn redan i mässans dramatiska d-mollöppning, men bara någon vecka före uruppförandet nåddes Wien av beskedet att amiral Nelson hade besegrat Napoleon, varpå verket fick det triumfatoriska smeknamnet Nelsonmässan.
I Storkyrkans magnifika skulptur Sankt Göran och draken
gestaltas kampen mellan ont och gott effektfullt med Görans svärd höjt till hugg mot den väldiga draken. Skulpturen är utgångspunkt för Judith Binghams nyskrivna orgelkonsert komponerad speciellt för Storkyrkans orgel. Bingham, som tidigare har skrivit orgelmusik för domkyrkorna i Kalmar och Västerås, komponerar gärna programmatisk musik och vi ser mycket fram emot att höra Mattias Wager uruppföra hennes nya stycke.
Som nyårstalare påminner oss Handelshögskolans rektor Lars Strannegård om vikten av att bevara vår kulturella identitet och hålla konstens och musikens fana högt även i svåra tider.
ORFEUS BAROCK – KAOS!
En djupdykning i känslornas djup med den fransk- italienske violinisten Emmanuel Resche-Caserta
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Emmanuel Resche-Caserta ledare & violinist
Musiken
Elisabeth Jacquet de La Guerre Svit ur Céphale et Procris
Jean-Féry Rebel Les élémens
Paus
André Campra Orkestersvit ur L'Europe galante
Jean-Philippe Rameau Svit ur Les Indes galantes
Orfeus Barock presenterar en djupdykning i fransk barock. Vi hör bland annat två verk av den innovative Jean-Féry Rebel – en tonsättare som lever upp till associationerna som efternamnet ger. Les élémens är förmodligen hans djärvaste och mest kända verk. Det är en musikalisk beskrivning av skapelsen, som börjar med ett ”kaos” där man snarast påminns om 1900-talets avantgarde!
ORFEUS SKATTKAMMARE – TELEMANN I PARIS
En inspirerande tid i den franska huvudstaden
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Pauliina Fred traversflöjt
Musiken
Georg Philipp Telemann Concerto à 4 G-dur – Pariskvartett nr 1 TWV 43:G1
Jean-Marie Leclair d ä Ouvertura III A-dur op 13:5
François Couperin La Françoise [La pucelle] – Triosonat e-moll
Paus
Jacques Hotteterre d y ”Le Romain” Svit nr 3 G-dur för flöjt och basso continuo op 2:3
Georg Philipp Telemann Kvartett nr 6 e-moll – Pariskvartett nr 12 TWV 43:e4
Georg Philipp Telemann, en av barockens absoluta centralfigurer, var under hela livet verksam i Tyskland. Man förknippar honom med städer som Leipzig, Frankfurt och Hamburg. Men så finns det även en kort men viktig Paris-period.
Under åtta månader kring 1737–38 befann sig Telemann i den franska huvudstaden. Han tog intryck av bland annat Rameaus musik och upplevelsen ledde till att den franska stilen gjorde avtryck i hans musik. Vi hör här två exempel ur de så kallade Paris-kvartetterna (det finns sammanlagt tolv), som ramar in tre franska barockmästare: Leclair, Couperin och Hotteterre – vilken fick smeknamnet ”Le Romain” efter sin studietid i Rom.
Hotteterre var för övrigt en mästerlig flöjtist och kom från en familj av blåsinstrumentmakare och blåsarvirtuoser. Orfeus Barock gästas här av finländska flöjtisten Pauliina Fred, specialist på den tidiga musikens flöjtspel. Hon spelar här traversflöjt, en föregångare till tvärflöjten men tillverkad av trä och med färre klaffar.
ORFEUS BAROCK – KRÖNING OCH SKINANDE BAROCK
Medverkande
Stockholms domkyrkokör
Sofia Niklasson sopran
Maria Sanner alt
Arvid Eriksson bas
Orfeus Barock Stockholm
Johan Hammarström dirigent
Mattias Wager organist
Musiken
Johan Helmich Roman Then Svenska Messan
Georg Friedrich Händel ur Coronation Anthems
Äntligen! De senaste åren har vi sett henne intäkt av byggnadsställningar och presenningar. Nu görs nu de sista arbetena och tornet börjar bit för bit åter bli synligt i Stockholms stadssiluett. I början av juni firar vi både Storkyrkans exteriöra pånyttfödelse, nationalstaten Sverige 500 år och vår H.M. Konungens 40 år på tronen. Allt sammanfaller med nationaldagen den 6 juni, men firandet expanderar ut över de närliggande dagarna. För att få ett rejält firande krävs givetvis musikaliska inslag, och vad kan då passa bättre än att framföra musik som klingade för första gången i Stockholm nästan samtidigt som Storkyrkan stod färdig i sin barockdräkt, nämligen Johan Helmich Romans – Then Svenska Messan.
Med detta verk fullbordade Roman sin strävan att visa det ”Svenska tungomålets böjelighet til kyrkomusique”. I sin musik var Roman - ”den svenska musikens fader” - i högsta grad internationell med utblickar inte minst åt Italien och England där Georg Friedrich Händel blev en stor inspirationskälla för den unge svenske tonsättaren. Några år efter att Roman lämnat England, år 1727, var det återigen dags för kröning av en ny engelsk monark, och från detta tillfälle hämtar vi några av Händels mest älskade verk Coronation anthems varav Zadok the priest framförts vid alla kröningar sedan dess. Så även vid drottning Elizabeth IIs kröning som ägde rum, nästan på dagen, för 70 år sedan. Vi kan nog gissa att detta verk också kommer klinga vid kröningen av Charles III i början av maj. Det finns med andra ord mycket att fira dessa dagar – kom och var med om detta musikaliska fyrverkeri!
ORFEUS BAROCK – CRUSELL OCH COPPOLA I MÄSTARMÖTE
Klarinetten står i centrum med bland annat två verk av Bernhard Crusell
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Lorenzo Coppola ledare & klarinettsolist
Musiken
Bernhard Crusell Klarinettkonsert nr 3
Paus
Bernhard Crusell Klarinettkvartett nr 1 Ess-dur
Joseph Haydn Symfoni nr 92 ’’Oxford’’
En symfoni av Haydn avslutar det här programmet, men tonvikten ligger på musik av finlandssvenske Bernhard Crusell, född i Nystad i Finland 1775 och död i Stockholm 1838. Crusell var själv klarinettist, och det är just klarinettverken han är mest förknippad med – som klarinettkonserterna och klarinettkvartetterna.
Här framförs den tredje klarinettkonserten och den första klarinettkvartetten med ingen mindre än italienske Lorenzo Coppola – en av Europas auktoriteter inom tidig musik. Han har framträtt med de allra flesta framstående ensemblerna inom äldre repertoar, bland dem Les Arts Florissants, Orchestra of the Eighteenth Century och Freiburger Barockorchester. Coppola har också gästat Orfeus Barock tidigare, vid en konsert 2021 som även finns på Konserthuset Play.
ORFEUS BAROCK STOCKHOLM – gästar Helsinki SERIÖS
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Marcus Mohlin cembalo
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Johannes Rostamo cello
Jonas Nordberg teorb/luta
Musiken
Georg Philipp Telemann Les Nations B-dur TWV 55:B5
Arcangelo Corelli Triosonat B-dur op 4:9
François Couperin Le Parnasse ou L’apothéose de Corelli
Paus
Georg Muffat Sonat för violin och basso continuo D-dur
Johann Joseph Fux Triosonat A-dur K340
Georg Philipp Telemann Sonat för cello och basso continuo D-dur TWV 41:D6
Georg Muffat Svit nr 2 g-moll ur Armonico Tributo
ORFEUS BAROCK STOCKHOLM – gästar SIBELIUSMUSEUM – Åbo
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Marcus Mohlin cembalo
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Johannes Rostamo cello
Jonas Nordberg teorb/luta
Musiken
Georg Philipp Telemann Les Nations B-dur TWV 55:B5
Arcangelo Corelli Triosonat B-dur op 4:9
François Couperin Le Parnasse ou L’apothéose de Corelli
Paus
Georg Muffat Sonat för violin och basso continuo D-dur
Johann Joseph Fux Triosonat A-dur K340
Georg Philipp Telemann Sonat för cello och basso continuo D-dur TWV 41:D6
Georg Muffat Svit nr 2 g-moll ur Armonico Tributo
ORFEUS SKATTKAMMARE – PASSIONERAT I NEAPEL
Musik från en musikmetropol av bland andra Porpora och Scarlatti
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Anna Paradiso Laurin cembalo
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Johannes Rostamo cello
Jonas Nordberg teorb/luta
Musiken
Nicola Porpora Sinfonia tll L'Agrippina
Johann Adolf Hasse Sinfonia nr 6 g-moll op 5:6
Domenico Scarlatti Menuett F-dur K 94, version för violin och ärkeluta
Domenico Auletta Konsert C-dur för cembalo, två violiner och basso continuo
Paus
Domenico Scarlatti Sonat h-moll K 87, version för stråkkvartett
Leonardo Leo Partimento nr 1 för ärkeluta GJ 1749
Salvatore Lanzetti Tre stycken ur Pièces pour le violoncelle
Francesco Durante Konsert nr 2 g-moll för stråkar och basso continuo
Neapel har spelat en viktig roll historiskt, inte bara för den regionens musikliv utan i vidare mening för den västerländska klassiska musiken. Här fanns tidigt – under 1500-talet – musikkonservatorier i kyrkans regi, och Neapel kallades rentav Europas musikkonservatorium. Framför allt är det bländande sångkonst och opera som staden kommit att förknippas med, men här stiftar vi bekantskap med instrumentalmusik av 1600- och 1700-talens ledande neapolitanska tonsättare.
Orfeus Barock, Storkyrkans Vokalensemble och solister i Händels fantastiska kantat
Medverkande
Isabella Lundgren nyårstalare
Orfeus Barock Stockholm
Gary Graden dirigent
Storkyrkans Vokalensemble
Maria Keohane sopran
Anders J Dahlin tenor
Musiken
Georg Friedrich Händel Ode for St Cecilia's Day
Sankta Cecilia, kyrkomusikens (och de blindas) skyddshelgon firades den 22 november årligen i slutet av 1600-talet av Londons musiker med banketter och ett nyskrivet ode till helgonets äras. Traditionen föll i glömska men återupplivades 1739 av G.F. Händel som då skrev sin kantat ”Ode for St. Cecilia’s Day” som Storkyrkans Vokalensemble här framför tillsammans med Maria Keohane, Anders J. Dahlin och Orfeus Barock.
Händel använde texter av John Dryden som tagit fasta på Pythagoras teori om harmonia mundi – att musiken varit en central kraft i världens skapelse. Kantaten kännetecknas av sprudlande kör- och orkestersatser interfolierat av charmerande arior där solisten och instrumentalisten ges stort utrymme till improvisation.
Orfeus Barock, Storkyrkans Vokalensemble och solister i Händels fantastiska kantat
Medverkande
Isabella Lundgren nyårstalare
Orfeus Barock Stockholm
Gary Graden dirigent
Storkyrkans Vokalensemble
Maria Keohane sopran
Anders J Dahlin tenor
Johannes Rostamo cello
Musiken
Georg Friedrich Händel Let the Bright Searphim
Maria Keohane sopran
Nicola Porpora Cellokonsert G-dur
Johannes Rostamo cello
Georg Friedrich Händel Ode for St Cecilia's Day
Sankta Cecilia, kyrkomusikens (och de blindas) skyddshelgon firades den 22 november årligen i slutet av 1600-talet av Londons musiker med banketter och ett nyskrivet ode till helgonets äras. Traditionen föll i glömska men återupplivades 1739 av G.F. Händel som då skrev sin kantat ”Ode for St. Cecilia’s Day” som Storkyrkans Vokalensemble här framför tillsammans med Maria Keohane, Anders J. Dahlin och Orfeus Barock.
Händel använde texter av John Dryden som tagit fasta på Pythagoras teori om harmonia mundi – att musiken varit en central kraft i världens skapelse. Kantaten kännetecknas av sprudlande kör- och orkestersatser interfolierat av charmerande arior där solisten och instrumentalisten ges stort utrymme till improvisation.
Orfeus Barock, S:t Jacobs Kammarkör och solister i Händels monumentala mästerverk
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Gottfried von der Goltz musikalisk ledning
S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane sopran
Katija Dragojevic alt
Anders J Dahlin tenor
Karl-Magnus Fredriksson bas
Musiken
Georg Friedrich Händel Messias
Orfeus Barock Stockholm tar sig an ett mästerverk tillsammans med tyske violinisten och dirigenten Gottfried von der Goltz, framstående ledare för Freiburger Barockorchester. I ett samarbete med S:t Jackobs Kammarkör och skandinaviska stjärnsolister framför de Händels monumentala mästerverk.
Messias var från början avsett att framföras vid påsk och uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin den 13 april 1742. Det blev omedelbart en stor framgång och Händel uppförde det till förmån för Londons barnsjukhus varje år fram till sin död 1759. Men det var först under 1800-talet i USA som Messias kom att bli en angelägenhet för december och juletider (bara första delen behandlar Jesu födelse, medan den andra delen berättar om hans död och den tredje behandlar återuppståendelsen). I dag förknippar vi Händels Messias med julen, och kanske är ett skäl att det finns andra starkt påskrelaterade mästerverk – framför allt Matteuspassionen av Bach.
I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel som spänner över andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Bland de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören.
Orfeus Barock, S:t Jacobs Kammarkör och solister i Händels monumentala mästerverk
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Gottfried von der Goltz musikalisk ledning
S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane sopran
Katija Dragojevic alt
Anders J Dahlin tenor
Karl-Magnus Fredriksson bas
Musiken
Georg Friedrich Händel Messias
Orfeus Barock Stockholm tar sig an ett mästerverk tillsammans med tyske violinisten och dirigenten Gottfried von der Goltz, framstående ledare för Freiburger Barockorchester. I ett samarbete med S:t Jackobs Kammarkör och skandinaviska stjärnsolister framför de Händels monumentala mästerverk.
Messias var från början avsett att framföras vid påsk och uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin den 13 april 1742. Det blev omedelbart en stor framgång och Händel uppförde det till förmån för Londons barnsjukhus varje år fram till sin död 1759. Men det var först under 1800-talet i USA som Messias kom att bli en angelägenhet för december och juletider (bara första delen behandlar Jesu födelse, medan den andra delen berättar om hans död och den tredje behandlar återuppståndelsen). I dag förknippar vi Händels Messias med julen, och kanske är ett skäl att det finns andra starkt påskrelaterade mästerverk – framför allt Matteuspassionen av Bach.
I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel som spänner över andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Bland de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören.
ORFEUS BAROCK – MOZART MÄSSA I C-MOLL
Medverkande
Alexandra Büchel sopran
Hannah Holgersson sopran
Fredrik Strid tenor
Johan Wållberg bas
Orfeus Barock Stockholm
Emma Nyman konsertmästare
Adolf Fredriks kyrkas kammarkör
Christoffer Holgersson dirigent
Musiken
Wolfgang Amadeus Mozart Mässa i c-moll K 427
ORFEUS BAROCK – BERLIN KÄNSLORNAS DJUP
Familjen Bach, Berlin och 1700-talets Berlinskola
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Francesco Corti ledare & cembalosolist
Anthony Marini konsertmästare
Musiken
Carl Philipp Emanuel Bach Sinfonia G-dur Wq 180
Carl Heinrich Graun Uvertyr till Cesare e Cleopatra
Georg Benda Cembalokonsert f-moll
Paus
Carl Philipp Emanuel Bach Cembalokonsert E-dur Wq 14
Wilhelm Friedemann Bach Sinfonia F-dur ’’Dissonant’’ Fk 67
Johann Christian Bach Sinfonia g-moll op 6:6
När man på 1700-talet hörde namnet Bach gällde det framför allt sönerna som var mer kända som tonsättare än pappa Johann Sebastian, ännu så länge ryktbar mest som organist. Här får vi möta några av dem. Johann Christian hade en stark position i London. Underbarnet Mozart satt i hans knä och lärde sig mycket om pianospel och symfonier. Carl Philipp Emanuel var den mest egensinnige för att inte säga rebelliske bland bröderna. Hans sinfonior och konserter gör hela tiden djärva och överraskande vändningar.
Orfeus Barock Stockholm är en ensemble som verkligen är hemma i den här repertoaren. Den har sedan starten etablerat sig som en livaktig del i Stockholms musikutbud med regelbundna konserter i Grünewaldsalen. Kärnan i Orfeus Barock består av musiker ur Kungliga Filharmonikerna. De samarbetar med ledande artister inom tidig musik. Italienaren Francesco Corti är internationellt anlitad som cembalist och orkesterledare.
ORFEUS BAROCK – BERLIN KÄNSLORNAS DJUP
Familjen Bach, Berlin och 1700-talets Berlinskola
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Francesco Corti ledare & cembalosolist
Anthony Marini konsertmästare
Musiken
Carl Philipp Emanuel Bach Sinfonia G-dur Wq 180
Carl Heinrich Graun Uvertyr till Cesare e Cleopatra
Georg Benda Cembalokonsert f-moll
Paus
Carl Philipp Emanuel Bach Cembalokonsert E-dur Wq 14
Wilhelm Friedemann Bach Sinfonia F-dur ’’Dissonant’’ Fk 67
Johann Christian Bach Sinfonia g-moll op 6:6
Johann Sebastian Bach var produktiv – inte bara när det kom till komponerandet: han hade hela 20 barn, varav flera kom att bli tonsättare själva. Här bjuds det på barockmusik från en del av syskonskaran. Under första halvan av Johann Sebastians liv var inte Berlin det centrum som staden senare blev, men kopplingar till Berlin fanns, och än mer med sönerna.
Den son som kom att bli mest betydande är Carl Philipp Emanuel Bach, som under sin livstid faktiskt var mer känd än fadern. Vi hör hans uttrycksfulla Cembalokonsert i E-dur. Dessutom symfonier av Wilhelm Friedemann Bach, som komponerade i faderns barockstil, och Johann Christian Bach, som snarare ansåg att fadern var gammaldags och själv skrev i en stil som kallats galant rokoko.
Därtill hör vi en färgstark operauvertyr av Carl Heinrich Graun, Tysklands då viktigaste tonsättare av italiensk opera, samt en cembalokonsert av Georg Benda, som kom från Böhmen i nuvarande Tjeckien. Både Graun och Benda räknas till den så kallade Berlinskolan, där Bachsönerna ingick och där Carl Philipp Emanuel Bach var ledande.
Orfeus Barock leds här av italienske Francesco Corti, prisbelönad barockspecialist som arbetar med de allra främsta ensemblerna i världen, bland dem Les Musiciens du Louvre, Bach Collegium Japan och Les Talens Lyriques. 2021 ledde han Händels Agrippina vid Drottningsholms slottsteater.
ORFEUS SKATTKAMMARE – GRAND DUEL MED GAMBA OCH CELLO
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Mime Yamahiro Brinkmann cello/viola da gamba
Daniel Holst cello/viola da gamba
Johannes Rostamo cello/basse de violon
Valur Pálsson violone
Jonas Nordberg teorb/luta
Marcus Mohlin cembalo
Musiken
Gamba- och cellomusik av bland annat Jean de Sainte-Colombe, Marin Marais, Jean-Baptiste Barrière, Georg Philipp Telemann, Luigi Boccherini och Josef Myslivecek
Viola da gamba kan lite slarvigt kallas cellons föregångare, den är ungefär lika stor men med band på greppbrädan (som en gitarr) och sex strängar (ibland sju) i stället för cellons fyra. ”Gamba” betyder ben – den placeras alltså mellan benen som cellon.
Vid den här konserten sker ett möte mellan viola da gamba och cello. Till storheterna i gamba-repertoaren hör de franska 1600-talsmästarna Marin Marais och Jean de Saint-Colombe (somliga minns dem kanske från romanen och långfilmen All världens morgnar), medan tonsättare från århundradet efter skrev för cello, som Jean-Baptiste Barrière och Luigi Boccherini.
XXI Stockholm Early Music Festival 2022
BIRGER JARL OCH MECHTILD (UTTINI/JOHNSEN)
En milstolpe i svensk musikhistoria återuppstår. Sångsolister, dansare, kör och orkester gestaltar en av historiens första operor på svenska. ”Birger Jarl och Mechtild” är en "medeltida barockopera", ett skådespel skrivet 1774 till libretto av Gustav III och musik av Francesco Uttini och Philip Johnsen. Den fascinerande historian om den danska prinsessan Mechtilds giftermål med Birger Jarl, enligt Erikskrönikan Stockholms grundare, står i fokus.
I denna nedkortade iscensättning utgör divertissemanget Æglé, en ”opera i operan” huvuddelen. Här skiftar Birger Jarl och Mechtild sina karaktärer till mytologiska varelser, som i ett rollspel.
Ett unikt tillfälle att upptäcka svensk barockopera och en smygstart för en ny Nationell scen för tidig musik!
OBS: för SEMFestivalpassägare gäller endast föreställningen måndag, 6/6 kl 15.30 av "Birger Jarl och Mechtild".
I samarbete med Kungl Musikaliska Akademien och Drottningholms Slottsteater.
Med reservation för ändringar!
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Mark Tatlow dirigent
Patrik Söderling regi
I rollerna: Thomas Volle, Helena Schuback och Minna Nyberg, dansare, vokalensemblen VoNo
Musiken
Kammarkonsert
ORFEUS SKATTKAMMARE - VIOLA MED KÄRLEK
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Christopher Öhman viola/violad'amore/tenorviola
Joel Sundin viola/viola d'amore/tenorviola
Elin Gabrielsson violin/viola
Lars Warnstad violin/viola
Daniel Holst cello/viola da gamba
Jonas Nordberg teorb
Marcus Mohlin cembalo/kistorgel
Musiken
Marc Anotonio Ferro Sonata decima
Heinrich Ignaz Franz von Biber Partita VII c-moll
Giovanni Legrenzi Sonata a quattro in D op 11:18
Paus
Johann Sebastian Bach Sinfonia ur Kantat nr 18 ”Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt’”
Georg Philipp Telemann Konsert B-A-C-H för två soloviolor, viola da gamba och basso continuo
Johann Sebastian Bach Triosonat B-dur efter en tidig version av Brandeburgkonsert nr 6
Georg Muffat Fasciculus VII ”Constantia” G-dur
Orfeus Barock tematiserar gärna sina program, det kan till exempel gälla en tidsperiod, en geografisk plats eller speciell barockstil. I det här fallet riktas blicken (öronen) mot violan genom några guldkorn i repertoaren. Som instrument i mellanregistret är det lätt att förbise violans viktiga funktion, men här får vi även höra violan briljera i mer solistiska roller.
Orfeus Barock, S:t Jacobs Kammarkör och solister i Händels fantastiska kantat
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Fredrik From konsertmästare
Gary Graden dirigent
S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane sopran
Anders J Dahlin tenor
Musiken
Georg Friedrich Händel Ode for St. Cecilia's day
I ett unikt samarbete med S:t Jacobs Kammarkör förverkligar Orfeus Barock nu drömmen om att framföra Georg Friedrich Händels fantastiska kantat Ode for St. Cecilia's Day. Allt under ledning av Gary Graden. Som solister hör vi de två framstående sångarna Maria Keohane och Anders J. Dahlin.
Orfeus Barock, S:t Jacobs Kammarkör och solister i Händels monumentala mästerverk
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Manfredo Kraemer ledare & violinist
S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane sopran
Marianne Beate Kielland alt
Anders J Dahlin tenor
Karl-Magnus Fredriksson bas/baryton
Musiken
Georg Friedrich Händel Messias
Orfeus Barock Stockholm tar sig an ett mästerverk tillsammans med Manfredo Kraimer, ledare och violinist. I ett samarbete med S:t Jackobs Kammarkör och skandinaviska stjärnsolister framför de Händels monumentala mästerverk.
Messias var från början avsett att framföras vid påsk och uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin den 13 april 1742. Det blev omedelbart en stor framgång och Händel uppförde det till förmån för Londons barnsjukhus varje år fram till sin död 1759. Men det var först under 1800-talet i USA som Messias kom att bli en angelägenhet för december och juletider (bara första delen behandlar Jesu födelse, medan den andra delen berättar om hans död och den tredje behandlar återuppståendelsen). I dag förknippar vi Händels Messias med julen, och kanske är ett skäl att det finns andra starkt påskrelaterade mästerverk – framför allt Matteuspassionen av Bach.
I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel som spänner över andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Bland de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören.
Orfeus Barock gästas av Kreeta-Maria Kentala - ledande inom tidig musik i Finland
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Kreeta-Maria Kentala ledare & violinsolist
Musiken
Francesco Geminiani Concerto grosso D-dur op 7:1
Giovanni Battista Somis Violinkonsert G-dur
Antonio Vivaldi Konsert g-moll för stråkar och cembalo RV 156
Giuseppe Valentini Concerto grosso a-moll op 7:11
Arcangelo Corelli Concerto grosso D-dur op 6:4
Orfeus Barock har som ambition att konstant bredda både sin repertoar och sitt kunnande om barockens vidsträckta område – det handlar om över 300 år av musik. Denna gång rör vi oss mot den italienska barocken, med Arcangelo Corelli (1653–1713) som musikaliskt nav för att utforska verk av elever och samtida tonsättare. Corelli, som bland annat var anställd musiker hos svenska drottning Kristina i Rom, skrev knappast någon bruksmusik: den ganska korta verklistan präglas av finsmakarens krav kvalitet och originalitet.
ORFEUS BAROCK I MUSIKALISCHES OPFER - Ett av tidens stora mästerverk av Johann Sebastian Bach
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Musiken
Johann Sebastian Bach Musokalisches Opfer
Här ger sig ensemblen i kast med ett av barockens stora mästerverk, Johann Sebastian Bachs Musikalisches Opfer som blev resultatet av ett möte mellan Bach och Fredrik II av Preussen, även kallad Fredrik den store. Han var inte bara var kung och kurfurste av Brandenburg utan även hygglig amatörmusiker och kompositör. När de båda träffades i det kungliga residenset i Potsdam gav Fredrik den store Bach ett originellt och klurigt tema som grund för att improvisera en trestämmig fuga. Det gjorde Bach, men avböjde utmaningen att även improvisera fram en sexstämmig fuga. Några månader senare publicerade han i stället en samling stycken på temat som han tillägnade Fredrik II av Preussen. Ett kontrapunktiskt mästerverk som kommit att kallas Musikalisches Opfer – Musikaliskt offer.
"Att få höra Bachs sexstämmiga mästerverk live är en gåva"
Recension | DN.se
Sundsvalls kammarmusikfestival
Medverkande
Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson violin
Lars Warnstad violin
Christoffer Öhman viola
Daniel Holst cello
Valur Pálsson kontrabas
Jan Bränström präst
Musiken
Musik av Joseph och Michael Haydn
Vi följer löpande folkhälsomyndighetens restriktioner. Portarna öppnas kl. 18:30.
Programmet kommer att sändas live. Se konserten...
Medverkande
Medlemmar ur Orfeus Barock Stockholm
Annastina Malm mezzosopran
Elin Gabrielsson violin
Emma Nyman violin
Christopher Öhman viola
Daniel Holst cello
Johannes Rostamo cello
Fredrik Bock teorb
Mariangiola Martello ledare & cembalo
Musiken
Musik av Maria Margherita Grimani, Johann Joseph Fux, Antonio Caldara och Antonio Vivaldi
Inte mycket är känt om Maria Margherita Grimanis liv och verk, förutom en sak som är ställt utom alla tvivel: hon var den första kvinnliga kompositören som fick en opera uppförd på hovoperan i Wien. Hon komponerade också annan vokalmusik, bland annat två oratorier. Som vi får höra vid den här konserten är hennes musik fylld av starka känslor. Betydligt mer är känt om Johann Joseph Fux, Österrikes mest framstående barocktonsättare. Han gjorde bland mycket annat resor till Italien och Venedig där han tog starka intryck av musiken. En av de mest kända kompositörerna från Venedig är Vivaldi var verksam. I Venedig föddes även Antonio Caldara som i stället reste åt andra hållet, till Wien där han från 1716 var hovkapellmästare, vilket sammanfaller med perioden när Maria Margherita Grimani var verksam vid det wienska hovet. De musikaliska spåren korsar vid den här konserten varandra.
CHALUMEAUX - Musik för klarinettens moder med Orfeus Barock.
"Lorenzo Coppola and three historical clarinets seduce Orpheus Baroque Stockholm"
Recension | Bachtrack
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Lorenzo Coppola ledare & chalumeausolist
Alf Hörberg chalumeau
Musiken
Georg Philipp Telemann Konsert d-moll för två chalumeaux, stråkar och basso continuo
Wilhelm Friedemann Bach Sinfonia F-dur "Dissonant" Fk 67
Joseph Haydn Notturno C-dur Hob II:25
Joseph Haydn Symfoni nr 53 "L’imperiale"
Chalumeau är föregångaren till dagens klarinett och var vanlig under barocken. Musik som skrevs för instrumentet framförs ofta på moderna klarinetter, men här får vi höra musiken som den var tänkt att klinga. Solister i Telemanns konsert för två chalumeaux är Kungliga Filharmonikernas klarinettist Alf Hörberg och Lorenzo Coppola som också leder Orfeus Barock vid denna konsert. Alf Hörberg hyser ett stort intresse för tidstroget musicerande och var under många år medlem i världsledande Orchestra of the 18th Century Amsterdam under ledning av Frans Brüggen. Lorenzo Coppola är en av Europas auktoriteter inom barocken och har framträtt med de allra flesta framstående ensemblerna inriktade på äldre repertoar, bland dem finns Les Arts Florissants, Orchestra of the Eighteenth Century och Freiburger Barockorchester.
HÄNDELS MESSIAS - Orfeus Barock med solister och S:t Jacobs Kammarkör.
Medverkande
Orfeus Barock Stockholm
Manfredo Kraemer ledare & violinsolist
S:t Jacobs Kammarkör
Maria Keohane sopran
Kristina Hammarström alt
Anders J Dahlin tenor
Olle Persson bas
Musiken
Georg Friedrich Händel Messias
Händels oratorium Messias var ingen stor succé vid uruppförandet i Dublin 1742, men har sedan dess växt och blivit ett av världens mest framförda och älskade musikstycken. Det är en tradition att som här framföra musiken vid juletid. I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel och sträcker sig från andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Ett av de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören. För första gången sedan 1978 framförs Händels Messias nu i sin helhet i Konserthuset Stockholm.
STORM OCH GALEN ÄLSKARE - Engelsk högbarock, musik av bl a Locke, Purcell och Eccles med Orfeus Barock.
OBS! Program- och artiständring.
Orfeus Barock Stockholm
Vid den här konserten leds ensemblen av Marcus Mohlin från Stockholm. Han studerade cembalo för Mayumi Kamata och Ulf Söderberg på Collegium Musicum, en specialisering inom tidig musik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Bland dem han arbetat med kan nämnas Lars Ulrik Mortensen, Rachel Podger, Alfredo Bernadini, Trevor Pinnock, Drottningholms Barockensemble och Concerto Copenhagen. Han leder också egna ensembler, bland annat Ensemble Flautino.
Möt Johan Helmich Roman och hans kollegor med medlemmar ur Orfeus Barock Stockholm.
Musiker ur Orfeus Barock Ensemble
Det finns många musikaliska likheter mellan Johan Helmich Roman, även kallad den svenska musiken fader, och Georg Friedrich Händel. De lärde känna varandra på Kings Theatre i London där Roman var violinist under en tid samtidigt som Händel var huskompositör. Roman hörde i London även italienske Francesco (?) Geminiani som var violinist vid det engelska hovet. Tillbaka i Sverige igen utsågs Roman till vice hovkapellmästare och lärde känna violin- och klavervirtuosen, tillika tonsättaren, Johan Agrell innan denne flyttade till Tyskland. Vid den här konserten får vi höra både likheter och olikheter i dessa fyra vänners musik från barocken.
Kronan på verket
Medverkande
Benedek Csalog flöjt
Orfeus Barock Stockholm
Musiken
När kungligheter komponerar och omger sig av berömda tonsättare får musiken ett alldeles speciellt skimmer över sig... Sanssoucis portar öppnas till flöjtens värld där du möter Fredrik den Store, Wilhelmina von Preussen, J J Quantz och J S Bach! Benedek Csalog är Ungerns mest renommerade solist på traversflöjt med en internationell karriär i Europa, USA, Sydamerika och Asien.
SEMF - Stockholm Early Music Festival
Orfeus Barock & S:t Jacobs Kammarkör i Händels kantat.
I ett unikt samarbete med S:t Jacobs Kammarkör förverkligar Orfeus Barock nu drömmen om att framföra Georg Friedrich Händels fantastiska kantat Ode for St. Cecilia's Day. Allt under ledning av Gary Graden. Som solister hör vi de två framstående sångarna Maria Keohane och Anders J. Dahlin.
Medverkande
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Georg Friedrich Händel Ode for St. Cecilia’s Day
Alfredo Bernadini gästar med musik från den sachsiska huvudstadens gyllene epok.
Vid den här konserten leds Orfeus Barock av den italienske oboevirtuosen Alfredo Bernardini, i ett program med fokus på den sachsiska huvudstadens musikaliska storhetstid. Vi hör musik av Jan Dismas Zelenka, Johann Georg Pisendel, Johann David Heinichen, Antonio Lotti, Antonín Reichenauer och Francesco Maria Veracini.
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Jan Dismas Zelenka Ouverture à 7 F-dur
Johann Georg Pisendel Violinkonsert
Johann David Heinichen Konsert e-moll för två oboer, stråkar och basso continuo
Paus 25 min
Antonio Lotti Uvertyr till Ascanio
Antonín Reichenauer Oboekonsert
Francesco Maria Veracini Uvertyr nr 6 g-moll/B-dur
Cembalisten Luca Guglielmi gästar med de största italienska mästarna.
På repertoaren vid den här konserten står musik av några av den tidiga barockmusikens italienska mästare: Claudio Monteverdi, Dario Castello, Giovanni Gabrieli, Biagio Marini och Johann Rosenmüller.
Orfeus Barock Ensemble
Daniel Holst viola da gamba
Karl Nyhlin teorb
Musiken
Claudio Monteverdi Sinfonia ur Il ritorno d’Ulisse in patria
Giovanni Gabrieli Canzon I "La Spiritata"
Giovanni Gabrieli Toccata del secondo tono
Giovanni Gabrieli Sonata XXI "con tre violini"
Giovanni Battista Bassani Toccata per la viola da gamba
Dario Castello Sonata X a 3
Dario Castello Sonata IV a 2
Dario Castello Sonata XVI a 4
Paus 25 min
Giovanni Girolamo Kapsperger Toccata arpeggiata för teorb
Biagio Marini Passacalio a 4
Biagio Marini Sonata in eco con tre violini "Triosonat" op 8:44
Biagio Marini Sonata sopra la Monica
Girolamo Frescobaldi Canzon à basso solo
Johann Rosenmüller Sonata IX in D
Johann Rosenmüller Sonata II in E
Johann Rosenmüller Sinfonia I in F
Orfeus skattkammare med musik för träblåsare av mästarna Vivaldi, Telemann och Fasch.
Vid den är konserten ligger fokus på kammarmusik för träblåsare.
Orfeus Barock Ensemble
Georg Philipp Telemann Triosonat g-moll TWV 42:g9
Girolamo Frescobaldi Toccata in D ur Fiori musicali för cembalo
Giovanni Battista Fontana Sonata seconda, version för blockflöjt och basso continuo
Antonio Vivaldi Sonat nr 5 e-moll för cello och klaver RV 40
Antonio Vivaldi Kammarkonsert g-moll för blockflöjt, oboe och fagott RV 103
Paus 25 min
Evaristo Felice Dall’Abaco Triosonat a-moll op 3:9
Joseph Hector Fiocco Andante - L’Angloise (Rondeau) - Adagio ur Pièces de clavecin för cembalo
Johann Friedrich Fasch Sonat C-dur för fagott och basso continuo
Evaristo Felice Dall’Abaco Triosonat C-dur op 3:1
5 MAJ 2019 16:00
Konserthuset | Stockholm | Grünewaldsalen
Heinrich Ignaz Franz von Biber med Manfredo Kraemer
Här möter vi den tysk-argentiske violinisten Manfredo Kraemer – sedan decennier en av de ledande gestalterna i facket och grundare av världsberömda Concerto Köln vid mitten av 1980-talet.
Medverkande
Manfredo Kraemer ledare & violinsolist
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Johann Joseph Fux Uvertyr d-moll E 109
Heinrich Ignaz Franz von Biber Battalia
Johann Heinrich Schmelzer Harmonia à cinque för violin och ensemble
Paus 25 min
Heinrich Ignaz Franz von Biber Sonata die pauern Kirchfahrt genandt – Sonata a sei för violin och orkester
Philipp Jakob Rittler Harmonia Romana – svit för stråkar och basso continuo
Georg Muffat Concerto grosso nr 12 G-dur "Propitia sydera"
Vi rör oss denna gång i det habsburgska väldets Böhmen och Österrike. Där var Schmelzer en ledarfigur och violinvirtuos och Biber en banbrytande tonsättare – hans ”krigsmålning” Battalia förebådar moderna tekniker med polytonalitet och col legno-spel där stråkens träsida används. Här hittar vi även Fux – en harmonikens magiker som gav ut en av de första böckerna i barockharmonik samt Muffat, som förenade de franska och italienska stilarna (representerade av Lully respektive Corelli) till något nytt.
Som gäst möter vi den argentisk-tyske violinisten Manfredo Kraemer – sedan decennier en av de ledande och främsta barockmusikerna i världen. Han var grundare av världsberömda Concerto Köln vid mitten av 1980-talet, och är sedan över 20 år konsertmästare i Le Concert de Nations under ledning av legendariske Jordi Savall.
Musiken
Dieterich Buxtehude Sonata à due in D BuxWV 260
Johann Heinrich Schmelzer Sonata à 4 in C
Dieterich Buxtehude Herr, nun lässt du deinen Diener
Nicolaus Adam Strungk Sonata a 6
Dieterich Buxtehude Quemadmodum desiderat cervus
Paus 25 min
Anonymus Sonata a 5
Christian Flor Det är nogh
Arcangelo Corelli Triosonat B-dur op 4:9
Anonymus Allemande - Courante - Sarabande - Gavotte
Jean Baptiste Lully Chaconne från akt II ur Phaëton
Jean Baptiste Lully Suivez-la från akt III scen II ur Phaëton
Fokus Stockholm och 1600-tal. Anders von Düben var hovkapellmästare och en viktig person i hela stadens musikliv, som vid den tiden var koncentrerat till Tyska kyrkan, Kungliga hovet och borgerliga privathem. I programmet ingår en hel del musik ur den så kallade Dübensamligen, som omfattar handskrifter av tusentals verk och som donerades till Uppsala universitetsbibliotek 1732.
Medverkar gör även sångaren Anders J Dahlin, en av de främsta i det höga så kallade haute-contre-facket! Programmet introduceras av Maria Schildt från Uppsala universitet.
Intresset för barockmusik och barockinterpretation är stort hos många av medlemmarna i Kungliga Filharmonikerna. Orfeus Barockensemble bildades 2015 och man spelar på tidstrogna instrument under konstnärlig rådgivning av konsertmästaren Elin Gabrielsson, violinist och även medlem av barockensemblen Europa Galante.
Under vinjetten Orfeus skattkammare framträder ensemblen i mindre besättningar. Konserterna är ofta tematiserade eller knuta till en särskild tonsättare, och var konsert leds av gästande toppmusiker inom den tidiga musiken. Orfeus Barockensemble är uppkallad efter Carl Milles staty Orfeusbrunnen som är belägen utanför Konserthusets entré på Hötorget i Stockholm.
16 DECEMBER 2018 16:00
Konserthuset | Stockholm | Grünewaldsalen
Geniet och den geniale sonen - Johann Sebastian och Carl Philipp Emanuel Bach
Medverkande
Luca Guglielmi ledare & cembalist
Johannes Rostamo cello
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Johann Sebastian Bach Sinfonia till del 2 ur Kantat nr 76 "Die Himmel erzählen die Ehre Gottes"
Johann Sebastian Bach Klaverkonsert nr 1
Paus 20 min
Carl Philipp Emanuel Bach Cellokonsert a-moll Wq 170
Carl Philipp Emanuel Bach Sinfonia e-moll Wq 178
Programmet uppmärksammar Carl Philipp Emanuel Bach, på sin tid betydligt mer hyllad än sin far Johann Sebastian, vars d-mollkonsert BWV 1052 vi också hör här (det äldsta bevarade manuskripet till den sammanställdes av just Carl Philipp Emanuel).
I sin musik gav Carl Philipp Emanuel Bach uttryck för tidens estetiska ideal som fångades i uttrycket Sturm und Drang – Storm och känsla. Hur det låter hör vi i hans hetsiga e-mollsymfoni. Med sina plötsliga attacker, virtuosa utbrott och tvära kast känns de snabba satserna i cellokonserten hur utmanande som helst. Som kontrast är den långsamma andra satsen ett under av musikalisk skönhet.
"Fördel Bach den yngre, i vass och stormig musikalisk retorik" DN.se
"Barocken lyfts av Bach den yngres emotioner" SvD.se
"Vill höra mer!" DN.se
Orfeus Barock Ensemble
Konserthuset Stockholm | Grünewaldsalen
Martello och Dahlin gästar i franskt barockprogram
Medverkande
Mariangiola Martello ledare & cembalist
Anders J Dahlin tenor
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Jean-Philippe Rameau ur Dardanus
Uvertyr
Rigaudons I och II
Tambourins I och II
Hâtons-nous, courons à la gloire
Uvertyr till Les Indes galantes
Jean-Philippe Rameau ur Les Indes galantes
Air des Incas
Air pour deux guerriers portant les drapeaux
Airs pour les fleurs I et II Gavotte en rondeau. Orage. Air pour borée
Danse du grand calumet de la paix
Tambourins I och II
Jean-Philippe Rameau ur Castor et Pollux
Séjour de l'éternelle paix
Jean-Philippe Rameau ur Dardanus
Chaconne
Jean-Philippe Rameau ur Les fêtes d’Hébé ou Les talents lyriques
L'objet qui règne dans mon âme
Paus 20 min
Jean Baptiste Lully ur Le bourgeois gentilhomme
Marche pour la cérémonie des Turcs
Jean-Philippe Rameau ur Les Boréades
Entrée des peuples
Entr’acte, suite des vents
Entrée Polymnie
Jean-Philippe Rameau ur Le temple de la Gloire
Ces oiseaux par leur doux ramage
Jean-Philippe Rameau ur Pigmalion
Uvertyr
Fatal amour, cruel vainqueur
Air pour les grâces – Rondeau contredanse
Règne, Amour
Vindars sus, fågelsång och naturens brus; inspiration från avlägsna kulturer tillsammans med eleganta danser och pantomimer från det franska hovet – detta är inslag i den franska barockmusiken från slutet av 1600- och 1700-talet som den här konserten bjuder på under Mariangiola Martellos ledning.
Konserthuset Stockholm | Grünewaldsalen
Orfeus Barock spelar musik av familjen Bach
Medverkande
Luca Guglielmi ledare & cembalist
Johannes Rostamo cello
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Johann Christoph Friedrich Bach Sinfonia d-moll
Johann Sebastian Bach Brandenburgkonsert nr. 3
Johann Sebastian Bach Brandenburgkonsert nr. 5
Carl Philipp Emanuel Bach Cellokonsert a-moll
Carl Philipp Emanuel Bach Sinfonia h-moll
Vid denna konsert i sällskap med familjen Bach hör vi, sida vid sida med fadern Johann Sebastian Bachs (1685–1750) mästerverk Brandenburgkonsert nr.3 och 5, även verk komponerade av Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788), son från första äktenskapet, och Johann Christoph Friedrich Bach (1732–95), son från det andra äktenskapet.
I konsert för Cello i a-moll av C.P.E Bach uppträder Johannes Rostamo, Orfeus egna cellist, tillika solocellist i Kungliga Filharmonikerna.
Konserthuset Stockholm | Grünewaldsalen
Drottningholm, riddare och rebellisk dans
Medverkande
Göran Karlsson ledare & cembalist
Orfeus Barock Stockholm
Elin Gabrielsson konsertmästare
Musiken
Johan Helmich Roman ur Drottningholmsmusiken
Arcangelo Corelli Concerto grosso F-dur op 6:6
Georg Philip Telemann Burlesque de Quixotte
Jean-Féry Rebel Les caractères de la danse
Barockens filharmoniker
Nybildade Orfeus Barockensemble består av musiker ur Kungliga Filharmonikerna. Cembalisten Göran Karlsson leder Orfeus Barockensemble vid denna konsert; han är till vardags bland annat konstnärlig ledare för internationellt uppmärksammade Karlsson Barock. Denna gång presenteras ett program som rör sig från Sverige och söderut genom 1600- och det tidiga 1700-talets Europa, till Tyskland, Frankrike och Italien. Miguel Cervantes ömkliga riddare flimrar förbi i musiken, liksom danser av rebelliske Rebel och toner av den svenska musikens fader.
Konserthuset Stockholm | Grünewaldsalen
Barockmusik med julanknytning
Medverkande
Elin Gabrielsson ledare
Kristina Hammarström sång
Orfeus Barock Stockholm
Musiken
Georg Friedrich Händel Allegro ur Sinfonia i B-dur
Georg Friedrich Händel "Par che mi nasca in seno" ur Tamerlano
Giuseppe Torelli Concerto grosso i g-moll op 8 nr 6 "In forma di pastorale per il Santissimo Natal"
Georg Friedrich Händel "Scherza infida" ur Ariodante
Pietro Locatelli ur Concerto grosso op 1 nr 8 "La notte di Natale" Pastorale (sista satsen)
Georg Friedrich Händel "Vieni o figlio" ur Ottone
Arcangelo Corelli Concerto grosso op 6 nr 8 "Fatto per la notte di Natale"
Georg Friedrich Händel "Salda quercia" ur Arianna.
Kristina Hammarström är en av vår tids främsta mezzosopraner och framträder över hela världen. Gärna i barocksammanhang som vid denna "julkonsert" i Stockholms konserthus. Hon hörs ofta i operahus som Teatro alla Scala Milan, Staatsoper Wien, Theater and der Wien, Opéra National Paris, Théâtre des Champs Elysées Paris, Théâtre du Capitole Toulouse, Opéra national du Rhin Strasbourg, Théâtre de La Monnaie Brussels, Netherlands Opera Amsterdam, Vlaamse Opera Antwerp, Staatsoper Berlin, Deutsche Oper Düsseldorf, Opéra de Lausanne, Grand Théâtre du Luxembourg, Ópera Bilbao, Chicago Opera, Kungliga Operan i Stockholm, Festival d'Aix-en-Provence, Innsbrucker Festwochen and Drottningholms Slottsteater i Stockholm.
Copyright © OBS – All rights reserved – Orpheus Baroque Stockholm